چکیده

در این مقاله شما می توانید مطالب لازم در مورد تبدیل شده به یک حسابدار موفق را مطالعه و به کار ببندید

access_time ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ شهريور
remove_red_eye 20 بازدید
چگونه در حرفه حسابداری بهترین باشیم ؟

همه ما می دانیم که برای رسیدن به درجات عالی شغلی و به تبع آن درآمد بیشتر باید بهترین بود.هدف نهایی هر کسب و کار در کنار رفع نیازهای مردم جامعه ,درآمدزایی برای صاحبان آن کسب و کار است.از این رو یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش ها در هر مجموعه اقتصادی , بخش مالی و حسابداری مجموعه محسوب می شود.در صورتی که افراد در خصوص مدیریت و کنترل امور اقتصادی شرکت مطابق با نکات کلیدی حسابداری به درستی عمل نکنند,با مشکلات جدی مالی و اقتصادی روبرو خواهند شد.از آنجا که بسیاری از صاحبان کسب و کارها با بسیاری از نکات کلیدی حسابداری آشنا نیستند,بر آن شدیم تا در این مقاله آموزشی حسابداری شما را با نکات مهم حسابداری کسب و کارها آشنا کنیم.

 

1-پیگیری دقیق هزینه ها

یکی از نکات کلیدی حسابداری این است که باید تمام هزینه هایی که صرف می شود و حتی تمام جریان های نقدی را به صورت دقیق پیگیری کرده و مستند نمایید.این کار به شما در بهینه  سازی هزینه های مالیاتی و اعتباری کمک زیادی خواهد کرد.برای تمامی خریدهای خود از کارت اعتباری شرکت تان استفاده کنید.اما در پایان همه خریدها نمی توانید از قبض های پرداختی برای مستند سازی استفاده کنید.از این رو بهتر است از نرم افزارهای حسابداری استفاده نمایید و همه پرداختی ها , چک ها و فاکتورها را در آن جا ذخیره کرده و مستندسازی کنید.

2-اهمیت هماهنگی اطلاعات ارسالی برای سازمان امور مالیاتی درباره درآمدهای حاصله

سازمان امور مالیاتی علاوه بر گزارش های دریافتی شما از درامدهای حاصله شرکت , گزارش دیگری هم دریافت می کند.گزارش دوم معمولا با حسابرسی شرکت ها فراهم می شود.از دیگر نکات مهم حسابداری مالیاتی , سازگاری و هماهنگ بودن اطلاعات درج شده در این دو گزارش است.نبود این هماهنگی به وجهه شرکت نزد مسئولان سازمان امور مالیاتی خدشه وارد می کند.ای مسئله می تواند پیامدهای نامطلوبی برای کسب و کار در پی داشته باشد.

3-روابط عمومی بالا

شاید بسیاری از افراد گمان کنند روابط عمومی و اجتماعی هیچ تاثیری در این شغل ندارد اما برعکس .فرد حسابدار زمانی که روابط عمومی خوبی داشته باشد و بتواند با سایر اعضا و به خصوص مدیران مجموعه ارتباط برقرار کند , قطعا پس از مدت کوتاه تبدیل به بهترین حسابدار خواهد شد.

4-مشاوره مالیاتی با کارشناسان حسابداری :

بسیاری از مودیان از مالیات های سنگینی که بر کسب و کارشان تحمیل شده است شاکی هستند.در سال های اخیر و با اجرای طرح جامع مالیاتی و یکپارچه شدن سیستم های مالی , عملا امکان فریب مالی سازمان مالیاتی نیز از بین رفته است.اما برای پرداخت مالیات منصفانه راهکارهای قانونی بسیاری وجود دارد.مشاوره مالیاتی با افرادی که در این زمینه تخصص دارند می تواند به شما برای انجام بهتر و دقیق تر تکالیف مالیاتی و همچنین پرداخت مالیات منصفانه کمک نماید.گاهی با استفاده از یک ماده و یا تبصره قانونی , مالیات پرداختی به حد قابل توجهی کاهش می یابد.این کار تنها از یک مشاورمالیاتی متخصص ساخته است.پس مقاومت را کنار بگذارید و از قانون پیشگیری بهتر از درمان است تبعیت نمایید.

5-انتظار پیش آمدن هزینه های عمده در کار :

یکی از مواردی که در همه کسب و کارها وجود دارد و از نکات کلیدی حسابداری محسوب می شود این است که در دوره های زمانی متفاوت نیاز به تعویض سیستم های کامپیوتری , جایگزینی تجهیزات محل کار و همینطور محدودیت زمان اظهارنامه های مالیاتی اموری اجتناب ناپذیر می باشد.این هزینه های سنگین تر معمولا در ماه هایی که جریان مالی کندتری دارند رخ می دهد,بنابراین باید به قدر کافی امادگی داشته باشید تا در این زمان ها دچار بحران های مالی نشوید

6-مشخص کردن دقیق و درست نوع شرکت تجاری :

مشخص کردن دقیق و درست نوع شرکت تجاری از دیگر نکات مهم حسابداری مالیاتی است

بی توجهی به این نکته ممکن است باعث پرداختن بیش از حد مالیات شود.بسته به نوع شرکت تجاری ای که ثبت می کنید,مالیات متفاوتی برای کسب و کار شما در نظر گرفته می شود.برخی از انواع شرکت های تجاری عبارت اند از : شرکت سهامی (خاص یا عام) , شرکت با مسئولیت محدود,شرکت تضامنی شرکت های مختلط سهامی و یا غیرسهامی و شرکت تعاونی ,جویاشدن نظر حسابدار یا مشاور مالی مجرب به هنگام تعیین نوع شرکت تجاری می تواند کارگشا باشد.

7-مهارت تجزیه و تحلیل اطلاعات,داده ها و اسناد :

 فرد حسابدار باید در ابتدای راه , به درک درستی از ماهیت سیستم حسابداری و وظایف یک شخص به عنوان حسابدار برسد تا پس از قدم نهادن در این راه از قدرت تجزیه و تحلیل آنها, و صدور اسناد را داشته باشد و حتی بتواند با استفاده از قدرت تجزیه و تحلیل بالا اطلاعات موحود در اسناد را برای سایر افراد نیز تحلیل کند

8-ثبت و تفکیک صحیح ورود و خروج مبالغ به حسابهای شرکت

یکی از کاربردی ترین نکات مهم حسابداری , ثبت صحیح کلیه موارد مربوط به درآمد و هزینه های شرکت است.گاهی برخی اشخاص با هدف کاهش مالیات و فریب سازمان مالیاتی نسبت به امور غیرقانونی اقدام می کنند.به عنوان مثال دارایی ها را در حساب هزینه ثبت می نمایند.ای مسئله از سویی منجر به رد دفاتر قانونی می شود و از سوی دیگر ریسک اتهام به کتمان درآمد را در پی خواهد داشت.

9-استفاده حداکثری از قوانین و مزایای سرمایه گذاری :

گاهی با خرید ملک , زمین تجاری یا تجهیزاتی بخصوص , تخفیف قابل ملاحظه ای شامل حالتان خواهد شد.آشنایی حسابدار یا مشاور مالی با چنین قوانین و مزایایی , نقش بسزایی در کاهش هزینه ها و نگهداری سرمایه برای کسب و کار خواهد داشت.

 

10-مهارت دفاع در مقابل مراجع و سازمانها برای اخذ مالیات :

پس از تکمیل اظهارنامه مالیاتی , سازمان مربوطه بر حسب اطلاعات وارد شده مبلغی را به عنوان مالیات تعیین می کند که در بسیاری از مواقع مبلغ اعلام شده برخلاف انتظار مودی مالیاتی است.در چنین مواقعی حسابدار باید مهارت لازم برای اعتراض را داشته باشد و اعتراضی قانع کننده به مراجع ذیربط ارائه دهد.

11-بایگانی صحیح کلیه مدارک و اسناد

یکی از نکات مهم حسابداری که معمولا کمتر مورد توجه قرار می گیرد,شیوه صحیح بایگانی و نگهداری اسناد و مدارک یک فعالیت اقتصادی است.امکان رسیدگی مالیاتی برخی از مدارک حتی بعد از ده سال , اهمیت نگهداری اصولی از این اسناد را بیشتر آشکار می سازد.

12-تعریف و ایجاد پروژه های مالی برای سال پیش رو

یکی از راهکارهای مهمی که در زمینه نکات کلیدی حسابداری می توان مطرح کرد این است که تمامی صاحبان کسب و کارها باید درنظر داشته باشند حتی اگر در زمان حال شرایط مالی و اقتصادی شرکت سالم و رو به راه است.باید اطمینان حاصل کنند که در این شرایط مثبت و پایدار باقی می ماند

13-اهمیت درک تفاوت میان درآمدهای خاص و ناخالص

اگر هزینه صرف شده بابت تولید محصول , از قیمتی که برای مصرف کننده درنظر می گیرید بیشتر باشد, کاملا واضح است که ضرر می کنید.فارغ از اینکه میزان فروشتان چقدر باشد صاحبان کسب و کارهای کوچک اغلب از توجه به تفاوت میان درآمدهای خالص و ناخالص غافل می مانند و این تفاوت را درنظر نمی گیرند که می تواند پیامدهای نامطلوبی در پی داشته باشد.

14-مهارت در تهیه اظهارنامه مالیاتی :

طبق قانون مالیات تمام افراد اعم از حقیقی و حقوقی موظفند اظهارنامه مالیاتی بر درآمد را جهت تعیین میزان مالیات متعلق به کسب و کارشان را تکمیل کنند.انجام این کار در کسب و کارهای گسترده بر عهده حسابدار است.بنابراین باید از تمام قوانین مالیاتی ,موعد تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی , اطلاعات مرتبط با اظهارنامه مالیاتی و مشخصاتی که باید در آن وارد شود مطلع باشد.

15-انجام نکات کلیدی حسابداری توسط نرم افزار:

امروزه در تمامی مراکز و شرکت ها و با پیشرفت تکنولوژی نرم افزارهای جدید و کاربردی برای انجام امور حسابداری وجود دارد.از جمله نکات کلیدی حسابداری تلاش برای به روز شدن با این نرم افزار ها از طریق آموزش می باشند.این نرم افزارها می تواند به شرکت ها و حسابداران برای انجام اتوماتیک و بهینه فرآیندهای حسابداری کمک شایانی کند چرا که این ها  برنامه های فوق العاده ای برای انجام بهینه امور حسابداری شرکت ها , خصوصا برای کسب و کارهای کوچک می باشند.حتی می توان از آن ها بدون استخدام یک حجسابدار برای انجام امور حسابداری نیز بهره برد.

در نهایت برای چکیده تمام مطالب می توان گفت : آگاهی با خرید ملک , زمین تجاری یا تجهیزاتی بخصوص ه تخفیف قابل ملاحظه ای شامل حالتان خواهد شد.آشنایی حسابدار یا مشاور مالی با چنین قوانین و مزایایی ع نقش بسزایی در کاهش هزینه ها و نگهداری سرمایه برای کسب و کار خواهد داشت.در کنار تمام این موارد توجه به زمینه های مالیاتی برای جلوگیری از ضرر و زیان بسیار ضروری است.